За шопинга, психологията и всичко останало

Това ще бъде един малко по-различен пост, който може би ще озадачи някои от вас и направо няма да допадне на други. Аз обаче, го намирам за много полезен и го пиша с удоволствие, вдъхновена от ето това видео  на страхотната и много умна Kimberly Clark.

Козметичната индустрия е многомилионна и повярвайте ми, не пести пари от реклама. Независимо дали става дума за скъпи рекламни лица, нестандартни кампании, осезаемо присъствие в youtube или в бюти блоговете, социални мрежи, благотворителни кампании – наливат се десетки милиони долари. И това само и единствено с цел да ни накарат да купим продуктите им. Общо взето, създава се едно криво огледало, заради което на човек му е изключително трудно да се ориентира без да губи здравия си разум. Ще разберете какво имам предвид, като се спра на най-често срещаните похвати, които генерират огромни продажби и нерядко работят при мен самата. И нека се опитаме да ги оборим.

I – МОДА

Наблюдавали сме десетки пъти как изведнъж всички блогъри, влогъри, списания и пр. започват да говорят за определен продукт до такава степен, че в един момент започваме да си мислим, че сигурно сме единственият жив човек на този свят, който не си е купил въпросното нещо. Особено ако се излъжем да влезем в някой форум и видим там какво надпреварване става… Човек лесно се подхлъзва!

Г-н Здрав Разум: “С тази разлика, че голяма част от блогърите и влогърите са получили продукта напълно безплатно, като PR мостра (което разбира се не значи, че мненията им не са обективни, но и не значи, че те самите биха го купили, ако трябваше да похарчат от собствените си пари). Разбира се, много от блогърите/влогърите, които не са го получили като мостра, са го купили. Но най-вече, за да не изостават от останалите.  Да не говорим за платените видеа и публикации, които са си чиста проба реклама. А списанията… за тях мисля, че вече всеки знае. Лесно е без много размисли, да се засилим към магазина или съответния сайт, за да  наваксаме т.нар. пропуск. Но колко пъти след това сме оставали разочаровани?”

II – ПРЕЗЕНТАЦИЯ

Като казвам презентация, имам предвид всичко от кутийките, през шишенцата, до всякакви релефни надписи, цветя, слънца и прочее върху пудри, бронзъри, ружове, сенки и т.н. Ако сте човек, който обича естетиката, неминуемо ще се прехласнете по тези нежни, елегантни или закачливи детайли и ще забравите, че не си купувате преспапие.

Г-н Здрав Разум:Разсъждавайте така – ако вместо да претегляте пигментацията, лекотата на нанасяне, дълготрайността или аромата на продукта, си мислите колко красиво би стояла тази опаковка на тоалетната ви масичка, в несесера ви и пр., значи просто сте попаднали в капана. Но не забравяйте едно нещо – колкото и да е разкошно шишенцето на парфюма, ако ви се гади от миризмата, ще се превърне в поредната прахосъбирачка, на иначе кокетната ви тоалетка.”

III – КОЛАБОРАЦИИ С ИЗВЕСТНИ ИМЕНА

Трик, който със сигурност ползват много от големите брандове. Нямам представа доколко това работи, но вероятно има ефект, щом продължават да го правят. Звучи атрактивно, интересно, особено ако сме почитатели на конкретната звезда. Някак си се чувстваме длъжни да я подкрепим, да вземем участие в проекта ѝ.

Г-н Здрав Разум: “Всичко това е чудесно, но първо трябва да помислим дали подкрепата ни за въпросната звезда е по-важна от подкрепата на нашите собствени интереси. Запитайте се дали ако името на тази личност не стоеше на опаковката, отново бихте дали тези 100-200лв. Или може би вече имате нещо много сходно в колекцията си? Мисля, че знаем какво да правим, след като си отговорим 🙂 “

IV – ЛИМИТИРАНИ СЕРИИ

Има нещо вълнуващо в това да успееш да се сдобиеш с лимитиран продукт. Нещо почти сакрално, за което се говори по форуми и блогове, но е толкова трудно откриваемо, толкова недосегаемо. И на всичкото отгоре, скоро ще спрат да го произвеждат. Ако беше друго, щяхме да изчакаме до заплата или до някой празник, но това е “лимитка”, не може да чака. Трябва да го купим сега, днес! И нито ден по-късно!

Г-н Здрав Разум: “Мисля, че всички разбираме идеята, стояща зад лимитираните серии. Днес ще е с различен цвят опаковка, утре ще е с различен аромат, след това пък нещо друго, което поразително прилича на старото. Но винаги ограничено количество, и винаги за ограничено време, за да нямаме много възможност да разсъждаваме трябва ли ни, искаме ли го, можем ли да си го позволим, нямаме ли вече нещо, което силно прилича на това. Не. Не ни трябва! Честна дума :)”

V – КОЛЕКЦИОНИРАНЕ

Нека безгрешният пръв хвърли камък. Палитри, пудри, лакове за нокти, парфюми, какво ли не. И винаги идва нещо ново. Още не сте се порадвали на третата палитра, вече се готви четвърта. Още не сте я видели, но вече пресмятате от къде можете да я поръчате, за да я имате първи (виж точка 1). Обичаме да колекционираме, обичаме нещата да изглеждат пълни и завършени.

Г-н Здрав Разум: “Но дали това някога изобщо ще бъде така? Пригответе кредитните карти, защото край няма и никога няма да има. Където има 2, ще има и 3, след него 4 и т.н. и т.н. Единствено ние можем да пресечем този омагьосан кръг. “

Не ме разбирайте погрешно. По никакъв начин не искам да засегна някой от вас, който например, има всички палитри Naked, или чака с нетърпение излизането на четвъртата палитра на Too Faced, за която вече има тийзъри в мрежата. Нито пък искам да кажа, че компаниите по тези начини пробутват само боклуци – не, в никакъв случай. Ако следите блога, знаете колко много козметика и грим купувам аз самата. Единственото, което искам да ви кажа е, ако в някакъв момент се задъхвате от невъзможността да насмогнете с всички новоизлизащи палитри, просто спрете и си поемете дъх. Ако усетите, че цялото това придобиване на нови и нови неща се е превърнало много повече в състезание срещу неизвестен съперник, отколкото в задовляване на реалните ви потребности – натиснете паузата. Ако само се заривате с кутийки, бурканчета и бутилчици, просто за да стоите на гребена на вълната, значи е време да излезете и да полежите малко на пясъка. Използвайте критичната си мисъл и здравия си разум и подлагайте под съмнение всичко, което ви се сервира.

А сега сложете си някое нелимитирано червило от колекцията си, отидете до близкия мол и разгледайте дисплеите. Не ви ли се струват по-различни? 😉

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s